Singgah ke Restoran Pak Mus

  • Politik dan Projek. Siapa mulakan?

    Published: Friday 21 December 2018
    A- A+

    Hari ini Jumaat Disember 21. Catatan Pak Mus agak sedikit lewat kerana hari Jumaat yang sibuk. Catatan kali ini juga  pendek dan ringkas.

    Sehari dua ini  isu siapa dapat kontrak dan projek kerajaan banyak berlegar-legar di alam maya. Saya baca keluhan itu dari kalangan penyokong2 PH. Di Sabah di kalangan penyokong parti WARISAN. Di Malaya dikalangan penyokong2 PPBM. Penyokong DAP dan PKR tidak ketara sangat kerana setahu saya puak2 ini jarang berjuang dalam politik untuk dapat projek. Begitu juga penyokong parti Amanah yang asalnya penyokong PAS. Mereka tidak ambil kisah sangat berbanding dengan penyokong2 yang pernah menjadi penyokong UMNO. 

    Penyokong Warisan dan sebahagian besar penyokong Bersatu berkongsi DNA dengan penyokong UMNO. Sebab itu perangai pun macam penyokong UMNO. Sikap dengki dan tamak mereka saling tak tumpah! 

    Maka itu yang bising konon orang-orang Umno sapu bersih semua tender kerajaan adalah terdiri dari penyokong-penyokong tegar UMNO yang kini dalam WARISAN dan Bersatu. Baru2 ini dikatakan semua  tender pembekalan makanan asrama dan lain2 projek dalam Kementerian Pelajaran Persekutuan dibolot Kontraktor UMNO. Di Sabah orang Warisan bising2 kononnya kontraktor UMNO terus bolot projek kerajaan negeri termasuk projek peringkat DUN dan Parlimen. 

    Jangan hairan bila kemasukan beramai-ramai pemimpin dan anggota UMNO kurang disenangi penyokong Warisan. Sebabnya kerana projek bukan kerana politik. Kontraktor yang dulunya dapat habuan dari kerajaan UMNO-BN adalah antara puak-puak yang marah dan bising. 

    Kontrak dan politik sepatutnya tidak bercampur aduk. Kontraktor adalah terdiri daripada ahli perniagaan bukan orang2 politik. Tetapi pada awal tahun 80an keadaan itu telah berubah.  Presiden UMNO yang baru, Tun Dr Mahathir Mohammad telah membuka pintu parti  kepada golongan korporat untuk terlibat secara aktif. Ianya bermula dengan melantik ketua2 penaja bahagian UMNO dikalangan ahli perniagaan dan ahli korporat sewaktu proses persempadanan semula bahagian parti berikutan persempadanan baru kawasan parlimen. Ramai golongan korporat 'handpicked' oleh Tun Mahathir menjadi anggota dalam kabinet kerajaan Persekutuan.

    Bertitik tolak dari situ bermulalah detiknya golongan politik dalam parti UMNO yang asalnya terdiri daripada guru2 dan kakitangan rendah kerajaan tersisih dan terpinggir. Kepimpinan UMNO di semua peringkat, dari peringkat tertinggi hingga ke peringkat cawangan mula dikuasai golongan peniaga dan kontraktor.  Jawatan mula dibeli dengan wang ringgit. Politik wang jadi amalan setiap kali berlaku pemilihan parti. Golongan aktivis UMNO yang bukan golongan peniaga mula keluar dari parti itu. Mulanya sebagai golongan serpihan yang tidak mengugat keutuhan parti pemerintah yang semakin angkuh dan sombong dengan kuasa dan kekayaan mereka.

    Saya masak dulu ke dapur. Kita sambung esok.
  • No Comment to " Politik dan Projek. Siapa mulakan? "