Singgah ke Restoran Pak Mus

  • MA63 dan Tun Mahathir

    Published: Friday 5 April 2019
    A- A+
    Tun Mahathir Mohamad
    Saya tidak bincang dari sudut undang-undang kerana saya bukan pakar undang-undang. Saya juga tidak lihat dari sudut teknikal kerana saya bukan terlatih sebagai peguam. Saya mahu lihat pindaan Perkara 1 (2) Perlembagaan Persekutuan dari sudut politik sahaja.

    Pada 1963 ketika perundingan penubuhan gagasan MALAYSIA dan perjanjian MA63, Sabah dan Sarawak diwakili pemimpin-pemimpin yang mempunyai strong character dan commanding personality

    Tun Stephens dan Tun Mustapha dari Sabah. Stephen Kalong Ningkan, Ong Kee Hui dan Temenggung Jugah dari Sarawak dan the most commanding figures dan leader mereka ialah Lee Kuan Yew dari Singapura.

    Pada masa itu pegawai-pegawai Crown Colony juga turut hadir dalam setiap mesyuarat. Manakala dari pihak Malaya cuma Ghazali Shafie seorang sahaja pemimpin yang tegas mempertahankan ketuanan Melayu. Hanya Ghazali yang berani berhujah dan bertegang leher dgn Lee Kuan Yew dan pemimpin-pemimpin Borneo. Malah dia dilihat lebih menonjol, berpengaruh dan effektif berbanding Tunku Abdul Rahman Putra.

    Hari ini tiada lagi pemimpin dari Sabah dan Sarawak yang disegani. Tun Mahathir lihat pemimpin-pemimpin itu tak ubah seperti budak-budak nakal yang minta duit belanja lebih daripada biasa.

    Kepadanya, tuntutan MA63 oleh pemimpin-pemimpin itu tidak lebih dari sekadar wayang kulit dan Mahathir adalah Tok Dalang yg menentukan jalan ceritanya.

    Pemimpin seperti Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg, VDatuk Liew Vui Keong, Datuk Darrel Leiking, Datuk Wilfred Madius Tangau dan lain-lain tidak dianggap pejuang sebenar hak-hak Sabah dan Sarawak. Sebaliknya pada tanggapan Tun Mahathir mereka sekadar berpolitik untuk popular di kalangan rakyat supaya kekal berkuasa.

    Percayalah selagi Tun Mahathir masih pegang jawatan PM MALAYSIA selagi itu Sabah dan Sarawak kekal sebagai lombong kepada Malaya untuk mengaut hasil buminya... Lupakanlah dulu tuntutan MA63 dan fokus masa dan tenaga kepada menjaga kebajikan rakyat negeri masing-masing dengan sumber yang terhad.

    Selamat Datang ke Sabah Tun Mahathir.. negeri yang telah sekian lama kamu jadikan guinea pig politik.
  • No Comment to " MA63 dan Tun Mahathir "