Singgah ke Restoran Pak Mus

  • Kenapa terkejut bila Pemimpin UMNO keluar parti ?

    Published: Thursday 13 December 2018
    A- A+
    Pertemuan Musa dan beberapa pemimpin UMNO beberapa hari sebelum keputusan keluar daripada UMNO diumumkan semalam
    Cerita petang semalam dari Restoran Pak Mus di Tanjung Aru. Saya berada di luar untuk manjakan  diri.  Sudah lama tidak buat 'pedicure' dan urut kaki. Selepas itu saya lepak di kedai Mamak di Kepayan Ridge sementara tunggu kereta sedang dicuci. Baru separuh gelas nescafe tarik, saya terima Whatsapp dari seorang kawan. "Kami di Restoran. YB cari Pak Mus". 

    Setiba di Tanjung Aru Plaza, lebih kurang 20 orang pemuda UMNO Kota Belud sedang makan kambing masalla, laksa kari Nyonya dan lain hidangan. Turut bersama YB Musbah Jamli, ADUN Tempasuk merangkap Timbalan Ketua UMNO Kota Belud. Saya bersalam dengan mereka.  

    "Kami dari Hilton Pak Mus. Sekarang ni bingung parti mana mau ikut" kata seorang yang rapat dengan saya.

    "Kompom sudah bah kita masuk BERSATU" Seorang menyampuk. Kalau tidak buat apa pemimpin BERSATU hadir. Dia merujuk kepada dua orang pemimpin PPBM. Salah seorang darinya adalah Exco negeri Melaka.

    Saya tidak terkejut dengan tindakan pemimpin Umno Sabah keluar beramai-ramai termasuk 13 wakil rakyatnya. Spekulasi tentang perkara itu telah tersebar luas sejak seminggu dua yg lalu. Saya juga menulis mengenainya minggu lalu dalam FB dan blog ini berikutan pertemuan wakil-wakil rakyat UMNO di rumah bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman minggu lalu. 

    Mungkin pemerhati politik dari  Malaya yang kurang memahami politik Sabah, mereka terkejut beruk dengan berita ini. Tetapi di Sabah ia adalah perkara biasa dalam sistem demokrasi. Saya telah banyak studi  sejarah politik negeri Sabah. Menulis beratus artikel dan puluhan buku politik. Sudah masak dengan sikap dan perangai pemimpin-pemimpin politik lalu yang telah menjadi ikutan dan trend politik sehingga hari ini. 

    Apa yang baru dengan  tindakan pemimpin-pemimpin UMNO? Tindakan keluar beramai-ramai 'en-masse' merupakan satu budaya politik di Sabah. Orang Sabah kata budaya  "politik katak" melompat dari kolam kering ke kolam berair. Ini dilakukan YB Madius Tangau dan Adun-Adun UPKO pada subuh keputusan PRU14. Tindakan mereka hampir mencetus krisis perlembagaan bila dua ketua menteri dilantik dalam tempuh kurang seminggu. 

    Nama parti  UPKO memang sinonim dengan tindakan keluar beramai-ramai. UPKO dulu dengan UPKO sekarang mempunyai sejarah yang hampir sama. Sejarah bermula sebaik sahaja pilihanraya negeri yang pertama pada 1967. Seperti yang berlaku sekarang, ia juga berlaku kira-kira tujuh bulan selepas pilihanraya. Parti  UPKO yang menerajui pemerintahan negeri sejak merdeka tewas dalam pilihanraya 'free for all' dikalangan anggota komponen Sabah Alliance. 

    Dalam pilihanraya itu Parti USNO menang 14 kerusi, UPKO 12 kerusi, SCA 5 kerusi dan 1 kerusi di menangi calon Bebas daripada 36 kerusi DUN Sabah. Sebuah kerajaan baru Sabah Alliance USNO-SCA tertubuh. Walaupun UPKO juga anggota komponennya, presiden USNO dan Ketua Menteri Sabah yang baru, Tun Mustapha tidak melantik wakil dari UPKO dalam kerajaan barunya.  Walaupun begitu dua (2) kerusi kabinet dibiar kosong untuk menarik ADUN dari UPKO menyertai USNO. 'Pancingan' itu berjaya bila ADUN Kiulu, YB Payar Juman melompat menyertai USNO dan dilantik sebagai menteri kebajikan masyarakat. Tindakan wakil Kiulu yang diikuti beberapa orang pemimpin kanan UPKO menyebabkan Tun Stephens membubar UPKO pada Oktober 1967 dan semua ahli parti itu  diserap menjadi anggota USNO.

    Jika lihat sejarah parti-parti politik di negeri Sabah, hanya parti USNO yang bertahan lama sebagai  parti pembangkang. Sejak tewas dalam pilihanraya negeri 1975, USNO bertanding sebagai parti pembangkang pada pilihanraya 1981, 1985, 1986, 1990. Satu tempuh hampir 20 tahun sehingga parti itu bubar pada 21hb Februari 1991 bila UMNO masuk ke Sabah.

    Berbeza dengan USNO, parti PBS hanya mampu bertahan satu penggal. Bertanding sebagai parti pembangkang pada Pilihanraya negeri 1999. Setahun selepas itu menyertai semula kerajaan dgn menyertai BN.

    Kita sambung esok, saya terpaksa ke dapur untuk marinated daging kambing untuk di masak jadi Masala Kambing sekejap lagi.
  • No Comment to " Kenapa terkejut bila Pemimpin UMNO keluar parti ? "