Singgah ke Restoran Pak Mus

  • Pemimpin Keras hati dan keras kepala

    Published: Monday 24 December 2018
    A- A+

    Selamat pagi dari Restoran Pak Mus di Tanjung Aru Plaza. Hari ini tanggal 24 Disember. 2018. Esok sambutan Hari Natal. Restoran Pak Mus beroperasi seperti biasa. Merry Christmas untuk kawan2 dan pelanggan setia yang menyambut perayaan itu.   Saya tidak menulis kelmarin. Turut bersedih dengan malapetaka Tsunami yang menimpa rakyat Indonesia di Selat Sunda. Salam Takziah kepada warga yang anggota keluarganya tewas dalam bencana itu. Untuk mangsa korban yang beragama Islam kita sama2 hadiahkan Alfatihah. Semuga roh mereka ditempatkan bersama para solihin. 

    Semalam Restoran Pak Mus tutup. Ahad yang jatuh pada minggu kedua dan Ahad minggu ketiga adalah  hari rehat untuk semua pekerja. Restoran beroperasi seperti biasa  pada Ahad minggu pertama dan minggu keempat. Saya mohon maaf kepada kawan2 yang sedikit kecewa kerana restoran tutup. Ada yang datang jauh dari Keningau bersama keluarga untuk merasa  gulai kawah. Saya balas WhatsApp mohon maaf.   

    Saya mengisi masa rehat dengan menulis. Sedang siapkan sebuah buku bertajuk MEMO UNTUK WARISAN yang mungkin terbit tahun depan. Masih peringkat prolog. Lama lagi untuk menjadi sebuah buku. Disamping itu seperti biasa saya juga membaca tulisan kawan2 mengenai politik tanah air. Satu tulisan begitu menarik dari aktivis BERSATU. Catatan saudara Mohd Hanizam Yunos saya petik untuk pembaca blog catatanpakmus.blogspot.com. Biar pembaca sendiri menilai keadaan politik dan kecelaruan yang sedang berlaku.

    Mengurus pemimpin dan menteri2  yang keras kepala dan mempunyai independent mind, pemikiran sendiri yang bebas bukan satu tugas yang mudah kepada seorang PM. Saya pernah berada dalam barisan kepimpinan PKR selama empat tahun sebagai anggota MPN Sabah. Politicking dalaman parti  begitu tegang. Beberapa kali dalam mesyuarat selain berdebat dan berbalas hujah kerap juga berbalas tumbuk dan sepak terajang. Pada masa itu wujud dua factions dalam PKR Negeri.  Masing2 cuba menonjol kumpulan masing2. Saya percaya perkara sama berlaku dalam DAP dan PAS. 

    Berada begitu lama dalam pembangkang bukan sahaja menjadikan seorang pemimpin  berkepala keras tetapi juga berhati keras. Barangkali rasa kasih sayang dan sopan santun semakin luntur kerana sering mencari kesalahan kerajaan yang memerintah. Jangan terkejut jika sifat itu terbawa-bawa setelah menjadi pemimpin kerajaan dan anggota kabinet.

    Catatan Mohd Hanizam Yunos dalam FB: 

    "Menteri Sukan suruh menteri perpaduan letak jawatan sebab berlaku rusuhan kaum". Menteri Perpaduan balas. Minta menteri Sukan letak jawatan sebab kalah pada Vietnam. Menteri KKLB sokong menteri sukan. Menteri tenaga cakap "you shut up!. You pun kena letak jawatan sebab masih ramai orang Umno dalam Kemas". Menteri KKLB jawap " You letak jawatan dululah sebab tidak dapat kurang pekerja asing". Menteri Tenaga kata 'itu kerja KDN'. Menteri KDN perlu letak jawatan. Govind Deo cuba tenteram keadaan. Semua kata 'mind your own business Govind. Masalah You dengan Telco pun tak boleh selesai why don't you resign?' Govind jawap 'at least I know how to keep quiet tak macam menteri yang kejar glamer harga telur turun 2 sen pun masuk muka depan akhbar'. Tak layak langsung jadi menteri. Menteri telur balas "Aku nak tolong KPDNKK pun kena jugak" Menteri KPDNKK kata "ada aku minta tolong kau...."

    Di Sabah berlaku perang terbuka menteri dan pembantu menteri berhubung perlantikan Ahli Majlis Daerah yang berat sebelah.

    Junz Wong dan penyokongnya mengadakan sidang media hari ini bagi membantah pelantikan ahli Majlis Daerah Putatan yang berat sebelah - Free Malaysia Today
    Memetik laporan Free Malaysia Today, Adun Tanjung Aru, Datuk Junz Wong mendakwa Adun Petagas, Datuk Uda Sulai memungkiri janji untuk memasukkan wakil dari Tanjung Aru dalam Majlis Daerah Putatan.

    Sebaliknya, Wong berkata, Uda memilih orang sendiri untuk mengisi semua jawatan ahli majlis itu, tindakan yang disifatkannya bertentangan dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Shafie Apdal.

    Wong ialah menteri pertanian dan industri makanan Sabah, manakala Uda ialah bekas pemimpin cawangan Umno di Putatan serta pembantu menteri undang-undang dan hal ehwal anak negeri.

    Begitulah cerita hari ini. Kita sambung esok. Saya ke dapur dulu untuk masak gulai kawah daging, tulang dengan rebung untuk lunch.... jumpa lagi
  • No Comment to " Pemimpin Keras hati dan keras kepala "