Singgah ke Restoran Pak Mus

  • UMNO kuasai Warisan?

    Published: Tuesday 18 December 2018
    A- A+
    Hari ini Selasa Disember 18, tajuk utama akhbar2 tempatan mengenai mesyuarat pertama Jawatankuasa Khas mengkaji MA63 untuk memulihkan status Sabah dan Sarawak yang di pengerusi Perdana Menteri di Putrajaya. Mesyuarat itu turut dihadiri KM Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan KM Sarawak, Datuk Patinggi Abang Abdul Rahman Zohari Tun Datuk Abang Openg. 

    Mesyuarat berkenaan memberi harapan baru kepada kedua2 negeri Borneo khususnys kepada aktivis dan pejuang hak2 Sabah dan MA63. Diharapkan selepas 6 bulan, JK Khas itu akan mengemukakan cadangan2 kepada kerajaan Persekutuan untuk pulihkan status kedua2 negeri Borneo.  

    Kelmarin, Isnin seperti biasa Restoran Pak Mus di Tanjung Aru Plaza  agak sibuk. Sebelah tengahari selepas membayar bil elektrik di Wisma SESB di Karamunsing saya bergegas balik ke restoran kerana ada kawan mau ajak sembang2. Banyak isu katanya. 

    Sekitar jam 4 petang, kawan itu tiba seorang diri. Dia mengambil tempat duduk di kerusi luar. Mana kawan kita? Saya menyapa dan bersalam. Saya tarik kerusi. Kejap sampai. Dia on the way. Jawapnya ringkas dan memesan teh halia. Tidak lama kawan seorang lagi sampai dan mengambil tempat duduk. Kedua2 mereka ini aktivis parti Warisan yang aktif. Salah seorang banyak membantu saya mengenai isu2 berkaitan FELDA Sabah. Maklumat2 yang dikongsi darinya telah didokumentasi dan menjadi sebahagian daripada kandungan buku DILEMA SABAH yang terbit 2014. 

    "Pak Mus tidak ulas kemasukan beramai2 ahli UMNO di Lahad Datu?"

    Apa yang menarik? Saya ingin tahu. Dia tidak terus menjawap kerana tiba2 kawan sebelah menyampuk "Mulai sekarang pemimpin Warisan mesti banyak duit, kalau tidak orang UMNO akan jadi Ketua Bahagian Warisan yang baru. Mereka lebih ramai dan lebih banyak duit". Kami ketawa serentak. Takkan tiada peraturan parti? Mungkin ada tempuh tertentu untuk ahli2 baru dibenarkan bertanding. Ayat saya seperti menyejukkan hati mereka.  

    Menurut kawan yang kebetulan hadir di Majlis kemasukan beramai2 ahli Umno, majlis itu seolah2 majlis UMNO. "Pemimpin dan ahli Warisan tenggelam". 'We are outnumbered' Pak Mus. Bayangkan pemimpin Umno yang masuk Warisan boleh berucap hampir satu jam. Manakala Pemimpin Warisan yang menerima kemasukan itu hanya berucap 10 minit sahaja. Apa yang paling merisaukan bukan sahaja perasaan penyokong2 asal Warisan tetapi perasan kaum2 lain yang telah memberi sokongan dan mengundi Warisan. Saya tahu ada taukeh Cina yang berkorban wang ringgit bantu Warisan. Begitu juga orang KDM. Mereka tidak minta apa2. Cuma mau lihat perubahan. Perubahan apa jika orang UMNO menguasai Warisan di masa terdekat ini? Saya difahamkan program2 begini akan dibuat di Sukau dan bahagian2 UMNO lain yang masuk Warisan. 

    Majlis seperti ini tidak harus dibanggakan kerana tidak menguntungkan Warisan.   Seolah2 kemenangan kami di curi parti UMNO. Saya cadangkan supaya majlis kemasukan ahli2 UMNO tidak perlu 'grand'. Cukup pemimpin dan wakil2 sahaja menyerah borang. Tidak perlu semua hadir penuhkan dewan. Kawan itu bersetuju.

    Cerita bersambung kepada cadangan saya supaya rumah bekas Ketua Menteri Sabah, Allahyarham Tun Mustapha yang terletak di belakang Tanjung Aru Plaza dijadikan Muzium Tun Mustapha. Mungkin kerajaan negeri perlu peruntukan 2-3 juta untuk perbaiki rumah yang semakin uzur itu. 

    Menurut kawan itu, perkara tersebut telah dimaklumi Datuk Seri Shafie Apdal dan usaha kearah itu akan dimulakan segera. Banyak lagi isu2 lain yang kami bincang tapi saya terpaksa cut short kerana mohon izin ke dapur  buat persiapan memasak untuk dinner. Hari ini izinkan Pak Mus belanja sebab tidak mahal. Jumpa lagi esok.
  • No Comment to " UMNO kuasai Warisan? "