Singgah ke Restoran Pak Mus

  • KAUM PENDATANG VS ORIGINAL SABAHAN

    Published: Saturday 8 December 2018
    A- A+
    KETUA MENTERI Mohd Shafie mendapati kira-kira 90 peratus masalah rakyat adalah berkaitan tanah selain ada juga membabitkan projek perumahan rakyat termiskin (PPRT) dan masalah surat beranak yang tidak dapat dikeluarkan kerana tiada surat nikah menerusi Program Jelajah Negeri yang diadakan di Semporna pada ogos lalu.

    "Setiap perumahan rakyat, (PPR) baik yang lama maupun projek baru, kalau ada 'original Sabahan', jumlahnya tidak sampai 20%. Kalau ada tanah baru diteroka atau dibuka secara haram untuk jadi kawasan setinggan hampir 100% orang mereka. Di mana kita? Di mana original Sabahan?"

    Dia menyedut rokok. Wajahnya serius. Nasi goreng Liking yang dipesannya diletak tepi meja. Makanlah dulu. Saya pelawa. Tak apa Pak Mus. Habiskan rokok dulu. 

    "Kelmarin Ketua Menteri keluar arahan kepada GLC supaya tidak mengambil tanah yang telah diduduki rakyat. Pak Mus tahu apa maksudnya?" Saya tidak menjawap. Saya mahu dengar hujah seterusnya.

    Begini Pak Mus. Tanah-tanah yang dimiliki GLC negeri dan GLC Persekutuan bukan terletak di kawasan kampung. Kalau ada tanah GLC di kawasan kampung, kawasan-kawasan itu tidak diceroboh. Jarang sekali orang kampung masuk tanah milik Yayasan Sabah atau milik SEDCO. Ada kes-kes terpencil di Pedalaman. Tapi kebanyakan tanah GLC dalam kawasan bandar atau pinggir bandar. Kawasan Likas, Inanam,  Menggatal, Kepayan, Putatan, hingga Tuaran dan Papar.  

    Saya melihat kenyataan Datuk Shafie Apdal seperti menjemput orang-orang Sabah Baru ini  membuka lebih banyak kawasan setinggan di kawasan bandar dan pinggir bandar. 

    Sekali sekala saya menyampuk sekadar mengiyakan hujahnya.  Nasi goreng depannya sudah mula sejuk. Saya minta pelayan ambil untuk goreng kemudian. Dia mengangguk tanda setuju. 

    Kawan saya ini baru pencen sebagai pegawai kanan. Sudah jadi MP boleh lah bersuara lantang macam Pak Mus. Makan Pencen katanya. Hahahaha. 

    Pada 3hb Disember 2018 saya membaca laporan NST. Sejumlah 57,911 pemegang MyPR diberi status warganegara antara 2008 hingga September 2018. Demikian kata Timbalan Menteri KDN, Dato Mohd Azis Jamman dalam jawapan kepada soalan lisan daripada Wakil Kangar dalam Dewan Rakyat. Katanya lagi sejak PH mengambil alih kerajaan pada Mei sejumlah 1244 telah diberi status warganegara. Bagaimanapun jumlah itu telah menimbulkan persoalan dan polemik  terutama dikalangan golongan akademik.

    Prof James Chin dari Monash University Australia menulis mengenai perkara ini. Dia merujuk kenyataan seorang saksi, seorang  pegawai Jabatan Pendaftaran dalam Laporan RCI Sabah 2014. Kata saksi itu sebanyak 600,000 kad pengenalan dan 200,000 surat beranak dikeluarkan untuk imigran dari Filipina dan Indonesia. 

    Lalu dia mempersoalkan jumlah yang di berikan KDN. Katanya sesuatu yang benar itu adalah 'rare comodity' dalam negara ini. 

    Saya juga meragui cadangan kerajaan negeri Sabah untuk mendaftar penduduk tanpa dokumen yang diumum baru2 ini. Apakah kewajaran tindakan itu? Jika sekadar untuk mengetahui jumlah mereka, saya  mencadang supaya kerajaan melalui PDRM daftar semua perompak, lanun, pencuri,  pengedar dadah dan penjenayah lain mendaftar diri supaya jumlah mereka kita tahu. Apa bezanya orang masuk ke negeri ini secara haram dengan golongan penjenayah? Apakah mereka akan sukarela mendaftar diri?

    Sebaiknya kerajaan negeri mengadakan kempen mendaftar penduduk asli atau ORIGINAL SABAHAN bukan penduduk tanpa dokumen.  Saya percaya kempen seperti ini lebih bermenfaat untuk kerajaan merancang pembangunan. Kerajaan boleh aktifkan peranan Ketua Kampung, Pengerusi JKKK dan pejabat dareah mendaftar penduduk asli negeri Sabah yang saya yakin boleh dilakukan dalam tempuh 6 bulan.
  • No Comment to " KAUM PENDATANG VS ORIGINAL SABAHAN "