Singgah ke Restoran Pak Mus

  • Antara Warisan dan PBS

    Published: Thursday 27 December 2018
    A- A+

    PBS tidak pernah merestui kemasukan UMNO pada 21 February 1991. Jauh sekali menjemputnya mengembangkan sayap ke Sabah. Pemimpin tertinggi PBS kerap kata parti mereka terbuka tanpa syarat kpd YB-YB USNO dan ahli-ahlinya.

    Pada masa itu imej PBS digambarkan sebagai lokal parti yg 'championing' hak-hak Sabah. Parti itu kononnya bersikap adil kepada semua kaum di negeri itu. Benarkah begitu?

    Seperti PBS pemimpin tertinggi parti WARISAN juga mengeluar kenyataan membuka pintu kepada wakil-wakil rakyat UMNO tanpa syarat. Parti itu juga menggambarkan imej yang sama seperti PBS - menjuarai isu-isu berkaitan perjuangan hak-hak Sabah dan MA63 serta adil kepada semua kelompok masyarakat di Sabah. Benarkah begitu?

    Keratan akhbar tempatan melaporkan seramai 2,000 anak Sabah di Selangor sudah menyertai Parti Pribumi Bersatu
    Ironisnya pemimpin yang sama ketika membawa UMNO ke Sabah 27 tahun lalu telah menjadi Perdana Menteri. Tun Mahathir adalah seorang Machiavellian. Dia tidak melihat politik dari sudut yang sempit. Dalam sejarah politik Sabah, Dr Mahahir secara langsung dan tidak langsung berperanan menjatuhkan kerajaan USNO, BERJAYA, PBS dan Kerajaan BN-UMNO di Sabah.

    Tidak habis-habis isu Bersatu ke Sabah. Saya pun kerap diminta pandangan. Saya telah diberi kefahaman seorang pemimpin kanan Bersatu bahawa persefahaman antara Bersatu dan Warisan adalah khusus untuk PRU14.

    Tujuannya untuk mengelak perpecahan undi kerana kedua-dua parti Warisan dan Bersatu mewakili kelompok yang sama iaitu Bumiputera Islam. Berbanding dengan PKR dan Amanah yg konsepnya lebih kepada multiracial party. Jika Bersatu dan Warisan bertanding dikawasan yg sama sudah tentu akan melemahkan kedua2 parti tersebut. Persefahaman itu bukan satu perjanjian seperti MA63. Jgn pulak samakan ia seperti perjanjian Francis Light dengan Sultan Kedah yg membolehkan Pulau Pinang menduduki Seberang Perai selagi ada bulan dan bintang.

    Kedua2 parti telah menjadi kerajaan. Bersatu Mengetuai kerajaan Persekutuan manakala Warisan mengetuai kerajaan negeri. Senario politik sudah berubah dan berbeza selepas PRU lalu. Sudah tentu jika ada keperluan politik kpd Bersatu untuk mengembang sayap ke Sabah parti itu akan berbuat demikian.

    Warisan terutama para penyokong tidak seharusnya risau jika parti mereka sebuah parti yg kuat dan dapat mewakili suara semua rakyat Sabah bukan kelompok tertentu sahaja.... Apa masalahnya bussku?

    Apakah Dr Mahathir akan merestui kemasukan BERSATU ke Sabah? Sama-sama kita tunggu langkah dan silat politik berikutnya dari Dr Mahathir....

  • No Comment to " Antara Warisan dan PBS "