Singgah ke Restoran Pak Mus

  • Pemimpin Jadi Hantu Raya

    Published: Saturday 15 December 2018
    A- A+

    Sabtu tanggal Disember 15, selepas balik dari pasar besar dan membuat food prep untuk breakfast, saya duduk sekejap menikmati kopi O dan sebatang rokok Dunhill Light. Sambil membaca Daily Express saya tertarik dengan headlines hari ini. Pertama kenyataan Tun Mahathir yang pertahan keputusannya menerima bekas pemimpin Umno menyertai Bersatu, walaupun keputusan itu kurang di senangi rakan parti komponen PH.

    "Orang Umno ada yang baik, pun ada yang jahat. Yang jahat kita tak terima, yang baik kita terimalah. Saya sendiri ahli Umno." Demikian kata PM. 

    "Kit Siang terima saya" ujarnya sinis terhadap kritikan DAP yang menuduh Tun Mahathir sebagai garbage collector. 

    Berita kedua ialah tentang satu spekulasi penubuhan sebuah parti politik tempatan menggunakan MA63 sebagai landasan perjuangan. Menurut akhbar itu, sumber rapat dengan bekas Menteri Luar, Dato Sri Anifah Aman memberitahu FMT Anifah tidak bercadang menyertai mana2 nasional parti berikutan pengalamannya sendiri ketika memperjuangkan hak2 Sabah dan MA63 kerap terganggu dan gagal mencapai objektif. 

    Dalam catatan kali ini saya bincang isu yang pertama dulu. Manakala isu kedua mengenai penubuhan parti yang bakal diketuai Anifah Aman, saya bincang kemudian setelah berita itu disahkan dan bukan sekadar spekulasi politik semata-mata. 

    Saya cerita dulu kisah  petang Jumaat kelmarin yang ada kaitan dengan isu pertama.  Kira2 jam 2.30 petang saya tiba di restoran. Kelihatan sahabat saya MP Govind duduk seorang sedang menikmati nasi dengan gulai kawah daging. Kami bersalam dan sembang2 tentang isu semasa yang melibatkan parti Warisan. Banyak isu menarik yang saya akan catat di lain keluaran. Di sebelah meja lima orang pemimpin Pemuda UMNO Kota Kinabalu sedang asyik menikmati hidangan tengahari. 

    "Bang, duduk sini sekejap" jemput mantan Ketua Pemuda KK sambil menunjuk kerusi kosong dihujung meja. Saya mohon izin dengan M.P. Govind dan pergi ke meja sebelah.  Saya salam satu persatu. Mereka berdiri waktu bersalam dengan saya sebagai  tanda hormat kepada orang tua dari mereka. Saya kagum sikap pemuda-pemuda ini. 

    Bahrin Karim saya telah kenal lama dan rapat dengannya lebih 10 tahun. Anak muda yang baik dan mempunyai pandangan politik dan idea yang menarik setiap kali berpeluang bersembang dengannya. Kali ini dia minta pandangan dan nasihat apa tindakan yang harus mereka, anak2 muda dalam UMNO lakukan setelah sebahagian besar pemimpin parti itu keluar beramai2 Selasa lalu. 

    Sebelum beri pandangan saya tanya kedudukan pemuda UMNO secara umum. Berapa ramai yang ikut keluar? Setakat ini kami masih kekal bersama parti jawap salah seorang. Bahrin juga kata mereka masih setia dengan UMNO. Says spontan kata teruskan bersama UMNO kerana yang keluar dari parti pun tidak tahu kemana halatuju mereka. 

    "Mereka ini telah meninggalkan bumi kerana bercadang untuk terbang ke langit, tapi pintu langit telah tertutup, mereka balik semula tapi bumi tidak lagi terima. Mereka terawang-awang dan merayau-rayau diantara bumi dan langit. Jadi apa mereka ini?. Hantu Raya?" Tanya Bahrin.

    "Jadi hantu bangkit!" Spontan seorang menjawap. Kami semua ketawa. 

    Pemuda sekarang perlu seorang yang dapat tunjuk direction kepada kami. Disamping jadi motivator. Mungkin Pak MO dapat join dan tubuhkan think tank yang fokus kepada persedian menghadapi PRU15. 

    Saya tidak menyatakan sebarang komitmen atau persetujuan tapi saya bersetuju supaya mind-set pemuda dan seluruh ahli UMNO terutama grassroots yang masih setia bersedia untuk menjadi pembangkang bukan untuk menyertai parti-parti lain. 

    Persedian mind-set itu amat mustahak untuk pulihkan semangat ahli supaya lebih bersedia untuk mendepani cabaran. Perjalanan untuk PRU15 masih jauh. Ia memerlukan ketahanan mental yang kuat. 

    Dengan ini kata-kata saya untuk menutup perbincangan. Saya mohon izin ke dapur untuk membuat persediaan rempah ratus untuk buat rempah sup/soto. Kami bersalam. Jumpa lagi esok. 
  • No Comment to " Pemimpin Jadi Hantu Raya "