Singgah ke Restoran Pak Mus

  • ADUN USUKAN DAN TEMPASUK SERTAI WARISAN ?

    Published: Friday 14 December 2018
    A- A+

    Semalam tanggal Disember 13, Khamis, saya dapat panggilan telepon dari seorang pemimpin kanan Warisan. "Kami ada di Restoran Pak Mus."

    Saya bergegas turun dari bilik rehat ditingkat 2 bangunan yang sama. Jika ada orang politik mau jumpa, saya pasti melayan mereka sebagai kawan dan pelanggan.  Pemimpin itu datang dengan seorang ketua wanita Warisan bahagian. Mereka sedang menikmati hidangan Kambing Masalla dan Laksa Kari Nyonya bila saya mengambil tempat duduk di hujung meja. "Kami ada program dengan Datuk Shafie Apdal tadi. Selepas program tadi kami terus ke sini." katanya selepas kami bersalam.  

    "Tentu ada berita baik". Saya memancing cerita selanjutnya. Dia senyum. Senyuman seorang yang jujur. Saya kenal pemimpin ini sejak awal ketika sama2 aktif dalam UMNO dulu. Memang dia dikenali sebagai seorang yang baik dan lurus bendul. Daripada keluarga orang baik-baik.

    "Kelmarin Datuk Musbah ada disini?. Apa ceritanya?" Dia pula pancing saya.

    Jika menurut Adun Tempasuk itu kemungkinan mereka masuk PPBM kerana ada dua orang pemimpin PPBM hadir dalam mesyuarat. Tetapi kenyataan Tan Sri Muhyiddin tidak menunjukkan ada cadangan parti itu masuk ke Sabah. Dia berhenti sekejap. Wajahnya sedikit berubah. Dia mendekati saya seperti mahu berbisik.

    "Maklumat kami dapat tadi, Datuk Musbah dan Datuk Japlin sudah dihubungi Datuk Seri. Shafie. Mereka akan sertai Warisan". 

    Saya tidak terkejut dengan maklumat itu berikutan kenyataan Datuk Seri Shafie Apdal bersedia menerima Adun dan MP Umno tanpa syarat. Sudah tentu persefahaman antara PPBM dengan WARISAN yang dibuat sebelum PRU 14 masih dihormati pucuk pimpinan tertinggi PPBM. Tan Sri Muhyiddin yang saya kenal tidak suka menyakiti hati kawan2. Dia seorang pemimpin yang tidak banyak politicking seperti Tun Mahathir atau Anwar Ibrahim. 

    Saya setuju Adun-Adun dari UMNO sertai Warisan. Mereka boleh berkhidmat lebih berkesan di peringkat negeri. Anggota MP boleh menunggu dan terus buat bargaining power dengan parti-parti nasional.  PPBM mungkin akan masuk ke Sabah. Soal bila bergantung kepada perkembangan politik di peringkat Persekutuan. Dalam pada itu para MP Sabah boleh juga sertai parti  Amanah sungguhpun parti itu kurang popular dan kurang diminati di sini.  PKR pula fokus kepada agenda untuk pembaharuan. Presidennya sudah mengeluar kenyataan menutup pintu.  

    Senario itu bagaimanapun boleh berubah jika benar-benar terdapat persaingan antara PKR dan PPBM di masa akan datang. Buat masa ini PPBM yang mempunyai 13 kerusi mengetuai PH dan memegang jawatan PM.

    Saya minta diri untuk ke belakang melihat persediaan membuat rempah soto. Kita sambung esok. Selamat menjamu selera.
  • No Comment to " ADUN USUKAN DAN TEMPASUK SERTAI WARISAN ? "