Singgah ke Restoran Pak Mus

  • Sabah, Sarawak jadi 'guinea pig'

    Published: Wednesday 10 April 2019
    A- A+

    1. Saya konsisten dengan hujah bahawa Sabah adalah bahan ujikaji atau 'guinea pig' politik Kerajaan Persekutuan terutama ketika dibawah Tun Mahathir leadership. Pada awal 90an Tun Mahathir perkenalkan sistem penggiliran Ketua Menteri Sabah mengikut kaum. Setiap kaum menjadi Ketua Menteri selama 2 tahun secara bergilir-gilir. Sistem penggiliran itu sebenarnya bercanggah dengan perlembagaan negeri Sabah kerana kuasa melantik KM Sabah bukanlah budibicara Perdana Menteri tetapi budibicara TYT Yang Di Pertua Negeri Sabah. Sehingga parti politik menang 2 kerusi boleh dilantik ke jawatan Ketua Menteri Sabah.

    2. Sebelum itu pada awal 1980-an Tun Mahathir mengambil satu wilayah negeri Sabah, Pulau Labuan tanpa mendapat persetujuan DUN Sabah. Menjadikan Pulau Labuan sebahagian daripada Wilayah Persekutuan semata-mata kerana kepentingan industri Oil & Gas kepada kerajaan Persekutuan. Tetapi Kerajaan Persekutuan tidak membangunkan pulau itu sepertimana pembangunan pesat kawasan Wilayah Persekutuan lain terutama wilayah Putrajaya. Pengambilan Pulau Labuan itu sebenarnya telah bercanggah dengan semangat penubuhan Malaysia dan MA63. Amat jelas dlm MA63 Sabah mempunyai hak territorial autonomy terhadap Pulau Labuan dan kawasan sekitarnya.

    3. Terbaru bukan saja Sabah, Sarawak juga turut menjadi bahan ujikaji politik Tun Mahathir bila usul pindaan perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan dibuat secara tergesa-gesa sedangkan proses perundingan Jawatankuasa Khas mengenai status, hak serta kepentingan Sabah dan Sarawak dalam MA63 baru masuk mesyuarat kali kedua. Namun Tun Mahathir sekadar menguji. Dia tahu kerajaan pimpinannya tiada majoriti 2/3 dalam Dewan Rakyat. Dia tahu inilah masa terbaik membuat usul itu ketika tiada majoriti 2/3 kerana usul undang-undang dan pindaan perlukan majoriti 2/3 untuk diluluskan Dewan Rakyat.

    4. Tun Mahathir boleh berkata kemudiannya bahawa peluang telah diberi tetapi pemimpin Sabah dan Sarawak tidak menyokong status dipulihkan seperti sebelum 1976. Sedangkan MP Sabah dan MP Sarawak telah menjelaskan awal2 supaya cadangan pindaan itu terlebih dahulu dibawa ke DUN negeri masing2 untuk dibahas dan diluluskan terlebih dahulu sebelum pindaan dibawa ke Dewan Rakyat. MA63 merupakan perjanjian penting. Sebarang pindaan dalam Perlembagaan Persekutuan jika membabitkan kepentingan kedua2 negeri Borneo pindaan itu mestilah terlebih dahulu mendapat mandat dan persetujuan DUN negeri masing-masing.
    Salam hormat dari Restoran Pak Mus di Tanjung Aru Plaza.
  • No Comment to " Sabah, Sarawak jadi 'guinea pig' "