Singgah ke Restoran Pak Mus

  • Pemimpin Cina 'Federalist' Ditolak !

    Published: Sunday 14 April 2019
    A- A+
    Datuk Liew Vui Keong 
    1. Cadangan gagasan MALAYSIA di Singapura pada 1961 mendapat tentangan awal dari masyarakat Cina Sabah terutama golongan peniaga. Penyertaan Sabah dalam Persekutuan dijangka akan membawa saingan baru daripada kaum Cina dari Malaya yang akan mendominasi peluang perniagaan. Pemimpin persatuan-persatuan perniagaan Cina merupakan kelompok terawal berkempen menolak gagasan Malaysia. Mempengaruhi beberapa orang pemimpin politik dari KDM termasuk OKK Sedomon, GS Sundang dan Donald Stephen untuk menolak cadangan Tunku. Persatuan Cina turut mengeluarkan perbelanjaan menubuhkan parti-parti politik. Harus dicatat, masyarakat Cina di Sabah bukan dibawa masuk British sebagai buruh atau kuli seperti di Malaya. Tapi merupakan golongan imigran terawal yg telah sebati melalui perkahwinan campur dengan masyarakat pribumi Sabah.

    2. Dalam sejarah, masyarakat Cina akan menolak pemimpin Cina yang terlalu 'pro Malaya' atau pemimpin Federalist. Pada 1965 Presiden SCA Peter Lo (Tan Sri) dilantik menjadi Ketua Menteri Sabah menggantikan Donald Stephens (Tun Stephens). Tapi pada pilihanraya negeri Sabah yang pertama pada 1967 Ketua Menteri Sabah kalah kepada calon BEBAS, Yap Pak Leong di Tawau. Sebabnya? Peter Lo dikatakan terlalu ikut telunjuk Kuala Lumpur.

    3. Sejak kekalahan Peter Lo sentimen anti Malaya begitu kuat dikalangan masyarakat Cina. Pemimpin-pemimpin Cina yang dilihat terlalu ikut cakap Kuala Lumpur akan ditolak. Ini yang berlaku kepada Pak Tet Tsung (SCA), Lim Guan Sing (BERJAYA) dan juga Datuk Liew Vui Kong ( LDP - PRU 2013).

    4. Datuk Liew Vui Keong adalah Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri dan presiden parti LDP ketika dia tewas kepada DAP di Parlimen Sandakan pada PRU 2013. Tapi menang pada PRU lalu di kawasan parlimen baru Batu Sapi, setelah VK Liew dengan imej baru sebagai seorang pemimpin Cina yg memperjuang hak-hak Sabah dan MA63. Beliau telah berjaya mengalahkan calon BN dari PBS dan dilantik Menteri di Jabatan Perdana Menteri menjaga undang-undang dan Parlimen.

    5. Bagaimanapun selepas kegagalan pindaan RUU baru-baru ini imej Datuk V.K. Liew sedikit terjejas. Dia dianggap terlalu pro Malaya. Buat usul secara tergesa-gesa sehingga tidak mendapat undi 2/3. Ada pemerhati yg melihat kegagalannya merebut kerusi Ketua Bahagian Warisan Batu Sapi merupakan hukuman awal atas perubahan sikapnya. Mungkin protes itu juga akan ditunjukkan pengundi dalam PRK Sandakan jika DAP mengambil mudah perasaan masyarakat Cina Sabah terhadap janji2 untuk mengembalikan status Sabah dan Sarawak.
  • No Comment to " Pemimpin Cina 'Federalist' Ditolak ! "