Singgah ke Restoran Pak Mus

  • 2 party system tinggal angan-angan

    Published: Wednesday 19 December 2018
    A- A+
    Hari Rabu tanggal Disember 19. Jam 4.30 sudah berada di pasar borong dan pasar besar KK. Prinsip saya membeli bahan2 mentah biar mahal sedikit tapi mesti segar. Saya ingat pesan arwah emak yang lebih 30 tahun dalam bidang makanan "ingat nak, kita sedia makanan yang kita juga makan bukan untuk itik makan".  

    Sebelah petang di Restoran Pak Mus saya kunjungi 2 pemimpin PKR, Hj Mustapha Sakmud dan Dikin Musah. Pada PRU13 saya yang cadangkan nama Mustapha sebagai calon PKR untuk kerusi DUN Usukan. 

    Dia meletakkan jawatan sebagai Pengurus Telekom Malaysia dengan gaji lebih 11k sebulan. Saya kagum dengan pengorbanannya. Tetapi setelah Pakatan Rakyat gagal pada PRU13 saya sedikit kesal dan rasa bersalah. Selama 5 tahun Mustapha struggle dalam parti pembangkang. Tetapi sungguhpun kehilangan pekerjaan dan sumber pendapatan namun dia tidak mengeluh malah terus aktif berkhidmat dengan rakyat di Kota Belud. Dalam PKR negeri dia dilantik sebagai orang no.2 sebagai Timbalan Pengerusi MPN. 


    Pada PRU lalu walaupun tewas kerusi DUN Tempasuk, rasa kesal saya terpujuk setelah parti yang didokong Mustapha telah menjadi kerajaan. Saya berharap pemimpin yang cekal seperti beliau akan diberi peranan penting dalam kerajaan. Hanya masa yang menentukan. 

    "Kenapa Pak Mus mau masuk Umno?" Tiba2 dia mulakan perbualan dengan soalan yang menyebabkan kami sama2 ketawa. 

    Saya seronok dalam pembangkang. Hakikatnya UMNO masih berpengaruh diperingkat akar umbi. Mempertahankan UMNO sebagai parti pembangkang yang kuat akan mencapai hasrat kita menjadikan demokrasi itu meriah dengan ujudnya two-party system dalam negara. Dalam proses menjadi negara maju,  check and balance dalam pentadbiran kerajaan amat mustahak. Malangnya cita-cita itu mungkin tidak tercapai.  Pemimpin UMNO terdiri daripada golongan Feudal atau serpihannya. Mereka sukar survived jika tidak berada dalam  kerajaan. 

    Apapun fitrahnya saya memang berjiwa pembangkang. Dulu sebagai Pemikir JASA pun saya begitu kritikal dengan kerajaan dan kepimpinannya. Ketika menjadi anggota kehormat Majlis Professor Negara,  pandangan saya kerap tidak senada dengan anggota lain. Biasanya dalam mesyuarat mesti saya bertengkar dengan Prof Ramlah Adam dalam isu2 berkaitan dengan sejarah dan hak2 Sabah serta MA63. Prof Ramlah termasuk Prof Khoo Kay Kim adalah antara professor yang terlalu fokus kepada Ketuanan Melayu dan kepentingan Kerajaan Persekutuan semata-mata. Saya selalu bangkit soal sukatan pelajaran sejarah  yang tidak menyentuh sejarah pembentukan Persekutuan MALAYSIA. Jika ada hanya sepintas lalu.

    "Saya pun kekok dalam parti kerajaan. Rasa mau join parti pembangkanglah Pak Mus. Di situ jiwa saya." Sampuk Mustapha dan sekali lagi kami ketawa. 

    Saya tidak kenal Dikin Musah. Saya cuma tahu dia pernah jadi calun PKR untuk Kerusi DUN Kuala penyu tapi tewas kepada Datuk Limus Jury. Tapi daripada pemerhatian saya Dikin mempunyai  karakter yang menarik. Pandangan  politiknya segar dan berfakta. Barangkali satu ketika dia akan berjaya menempatkan dirinya sebagai salah seorang pemimpin penting negeri Sabah. InsyAllah 

    Selepas beberapa ketika bersembang saya mohon izin untuk ke dapur. Kambing Masalla sudah diperap untuk masak. Kami bersalam. Jumpa lagi esok
  • No Comment to " 2 party system tinggal angan-angan "