Singgah ke Restoran Pak Mus

  • ANWAR BIJAK. TAPI TIDAK SEBIJAK TUN MAHATHIR

    Published: Sunday 9 December 2018
    A- A+


    Hari ini Ahad tanggal 9hb Disember restoran Pak Mus buka mulai jam 10am. Setiap Ahad minggu pertama dan minggu keempat kami buka. Minggu kedua dan minggu ketiga off day. Rehat untuk semua pekerja.   Hari ini ramai  pelancong dalam negeri. Sempat berkenalan dengan SUSK Dr Hatta Ramli. Dia tertarik dengan buku2 saya yang tergantung didinding Restoran. 

    "Ini Pak Mus ya?" Dia tegur saya yang kebetulan sedang berdiri di belakang counter. 

    Saya mengangguk. Kami bersalam.  "Semua buku ini Pak Mus tulis".  Matanya tertumpu kearah buku paling atas sebelah kanan. Buku bertajuk 'KENAPA SAYA TINGGALKAN UMNO?' terbit tahun 2011. Saya mengiyakan. 

    Sebelum PRU13 Dr Hatta Ramli, kerap datang ke Kota Belud dan kami berucap diatas pentas yang sama. Masa itu Dr Hatta merupakan pemimpin kanan dan Pengarah Strategi PAS Pusat dan saya Timbalan Ketua Penerangan PKR Sabah. 

    "Oooh...Pak Mus ni orang politik juga". 

    Sebenarnya saya sekadar  aktivis dan penulis politik sahaja. Tapi pada 2011, bila saya menyertai PKR,  Pengerusi MPN ketika itu saudara Thamrin Hj Zaini pujuk saya untuk terima lantikan sebagai Anggota MPN Sabah kerana parti perlu aktif memberi penerangan melalui laman sosial.  Saya terima dengan perasaan berbelah bahagi tapi melaksana tugas itu dengan penuh tanggungjawap.

    "Bagaimana peluang Anwar Pak Mus?" Tiba-tiba kawan sebelahnya mengaju persoalan. Soalan yang berat. Saya tersenyum dengan dan mengajak mereka berdua duduk semula.  

    Sebenarnya Anwar telah selamatkan politik Tun Mahathir sejak dia dijemput menyertai UMNO pada 1982. Anwar lah yang diberi peranan utama menjatuhkan saingan Tun Mahathir. Bermula dengan Tengku Razaliegh. Selepas itu Musa Hitam. Dalam proses itu Anwar menjadi seorang yang cukup berpengaruh tapi tidak cukup untuk mengganti tempat Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri.  

    Bila kali pertama Anwar berpeluang jadi Perdana Menteri? Siapa orang  yang menutup peluang Anwar itu?  Saya seperti bertanya. Mereka tidak menjawap. 

    Anwar sepatutnya jadi PM pada tahun 2000. Itulah janji Mahathir setiap kali dia berucap atau ditanya pemberita.  Tetapi dua tahun sebelum  itu Anwar telah dipecat dan dipenjarakan.  Pada 2013 sekali lagi Anwar berpeluang jadi PM  bila menjadi Ketua Umum dan mengetuai Pakatan Rakyat pada PRU13. 

    Orang yang jadi penghalang sebenar bukan Najib. Bukan UMNO. Tetapi Tun Mahathir. Dia yang berjaya meyakinkan orang Melayu untuk kekal bersama UMNO dan BN. Dia juga berjaya mrmpengaruhi kakitangan kerajaan dan agensi2 kerajaan untuk mengekalkan kerajaan pimpinan Najib yang baru ambil alih jawatan PM dari Tun Abdullah Badawi yang meletak jawatan kerana desakan daripada Tun Mahathir. 

    Antara buku yang dihasilkan penulis yang dipaparkan di Restoran Pak Mus

    "Biar betul Pak Mus" mereka serentak mahu kepastian. Sebelum PRU14, Tun Mahathir telah membaca mood rakyat. Dia tahu kearah mana kecenderungan rakyat. Jangan terkejut kalau saya kata Tun Mahathir sebenarnya peminat tegar Rafizi Ramli sejak PRU13 lagi. Tun mengikuti INVOKE dan mendapat cukup input daripadanya secara tidak langsung. Saya percaya tanpa Tun Mahathir  dan PPBM, Pakatan Pembangkang yang di ketuai Anwar dari Sungai Buloh boleh menang PRU14.  Tetapi Tun Mahathir lebih bijak mengatur strategi politik daripada Anwar. Dia bijak buat provokasi sehingga PH tidak boleh didaftar dan memilih simbol PKR  kerana Tun Mahathir tahu Melayu lebih bersedia undi PKR dari DAP. Siapa sangka Tun boleh hadir dimahkamah dan masuk ke dalam penjara Sungai Buloh semata-mata untuk dapat restu dan persetujuan Anwar?

    Anwar sepatutnya jadi Perdana Menteri sebaik sahaja PRU 14 tanpa kelibat Tun Mahathir dalam politik negara. Wan Azizah boleh pangku jawatan PM sementara menunggu Anwar dapat pengampunan dari YDA dan menjadi Ahli Parlimen. Semua perancangan Anwar tetapi berjaya dipintas Tun Mahathir. Anwar terpaksa menunggu lagi..

    Saya mohon ke dapur untuk masak sambal Nasi Lemak Pak Mus. Kami bersalam dan berjanji untuk sambung lagi...
  • No Comment to " ANWAR BIJAK. TAPI TIDAK SEBIJAK TUN MAHATHIR "