Singgah ke Restoran Pak Mus

  • BAJAU PANTAI BARAT SEPERTI MELUKUT DALAM KERAJAAN WARISAN.

    Published: Monday 10 December 2018
    A- A+

    Sabtu, tanggal 8hb Disember. Acara- majlis perkawinan anak saudara bertempat di Kg Pirasan Kota Belud. Kebetulan dalam satu meja berkumpullah orang-orang politik termasuk ketua bahagian WARISAN Kota Belud dan dua orang pegawai kanan kerajaan yang telah jadi MP. Makan Pencen. Cerita mulanya berkisar tentang pemimpin Bajau termasuk ketua-ketua Jabatan yang self centred, yang hanya fikir jawatan dan kedudukannya tapi kurang membantu bangsanya sendiri. Termasuk dalam cerita itu mantan ketua-ketua jabatan yang telah bersara. Sekarang kalau duduk di majlis pun tiada orang yang mau temankan. Duduklah terkebil-kebil seorang. Bersalam pun orang malas.
    Saya menyampuk. Tidak semua begitu dengan menyebut beberapa nama pemimpin Bajau yang pernah jadi ketua jabatan serta banyak membantu orang Bajau dan Irranun. Terutama YB Datuk Uda Sulai semasa jadi Setiausaha PSC. Begitu juga dengan Datuk D13 dan arwah Talikop Lamsin.
    Menyebut nama Uda Sulai, cerita terus melarat kepada kedudukan orang Bajau dari Pantai Barat dalam barisan kepimpinan negeri Sabah. Antara paling vokal ialah Saudara Surim bekas pegawai di Kementerian Kewangan.
    "Tiada seorang pun pemimpin Bajau dalam barisan kabinet negeri Sabah. Tiada yg layakkah?"
    Buku Bajau Pahlawan di Laut, Perwira di Darat
    "Punca sebenar kerana tiada wakil Bajau kita yang menang dalam pilihanraya" Tiba2 Ketua WARISAN menyampuk. Semua mata tertumpu kepada saudara Hanjan Samit.
    Kenapa tidak lantik saudara jadi Nominated ADUN? Atau lantik pemimpin Bajau dari Tuaran, Kudat, Papar dan lainlain kawasan Pantai Barat? Setahu saya ramai pemimpin Bajau yang aktif menyokong Warisan? Spontan saya menjawap. Hanjan tersenyum. Apa lagi dilantik jadi nominated YB, apa jawatan pun dia belum dilantik. Simpati dengannya.
    "Siapa cakap tiada pemimpin Bajau Pantai Barat menang? Uda Sulai menang lawan TKM di Petagas. Tapi dilantik pembantu menteri sahaja. Kenapa tidak lantik menteri penuh? Dia bukan tidak layak. Cukup berpengalaman dalam pentadbiran dan pengurusan kerajaan." Kali ini suara Surim lebih tinggi....
    Perbincangan yg semakin hangat tiba2 terhenti bila saudara Abd Karim Erang pegang microphone dan menyanyi dengan suara yg hampir pecahkan gegendang telinga....
  • 1 comment to ''BAJAU PANTAI BARAT SEPERTI MELUKUT DALAM KERAJAAN WARISAN."

    ADD COMMENT
    1. Sebab sy nampak pemimpin bajau pantai barat ramai yg tak aktif bersama warisan.

      ReplyDelete